5½ mdr og kræsen

17. december 2004

Alder:
5 mdr.

5½ mdr og kræsen

Hej Helen

Jeg har skrevet før vedr. min søn og hans mad.

Han er nu ca. 5½ mdr. og vejer 9,5 kg.

Vi begyndte med skemad da han var 4 mdr og trappede op til 2 måltider ca. 3 uger efter.

Som tidligere skrevet vil jeg meget gerne have, at hans aftenmåltid er "det sunde" underforstået grøntsagsmos eller risgrød m/gulerod og broccoli. Jeg har primært serveret mos af blomkål, ærter og lidt kartoffel. Men også prøvet uden kartoffel. Jeg har altså forsøgt at bruge søde grøntsager som du tidligere foreslog.

Han har til at starte med spist alle de ovennævnte ting, men i løbet af ca. 4-5 dage bliver det mindre og mindre spiseligt for ham og til sidst sidder han og rækker tungen ud og laver brækfornemmelser.

Det skal siges, at han med gerne spiser "den søde" grød (risgrød m/pære eller vanilie) med sveskemos på.

Vi er nu der, hvor han ikke vil spise noget som helst af de ovennævnte "sunde" ting, altså grøntsagsmos eller grød m/ gulerod og broccoli.

Skal jeg bare give efter og give ham risgrød m/pære eller hirsegrød m/æble om ...

Annonce

... aftenen? Jeg vil også bare gerne lære ham, at alt er ikke sødt.

På den ene side tænker jeg; "han spiser jo nok, når han engang bliver sulten" og den anden side tænker jeg; "han skal have noget at spise ellers vågner han for tidligt i nat", hvilket jo mest er et luksusproblem for hans forældre.

Jeg har tænkt hans måltid således, at jeg serverer vand til maden og ellers tilbyder ham flaske at slutte af med. Men i og med han ikke spiser noget om aftenen, så bliver flasken jo næsten til hans måltid og han når på den måde alligevel sit mål og undgår at spise maden der serveres. Skal jeg undlade flasken?

Ca. 1½ time efter får han sin godnat flaske og kommer i seng kl. 19.00.

Jeg havde egentlig tænkt mig at starte op med et 3. måltid til nytår og ville der give havregrød og øllebrød om morgenen.

Ps! Jeg synes måske lidt, at hans spisemanere er gået lidt tilbage siden vi startede. I begyndelsen åbnede han munden højt og slugte maden, nu kan tungen godt drille en del og han sviner mere. Er der en forklaring på dette?

Hilsen
AM

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder